Главная » 2010 » Июль » 24 » Ринок державних замовлень
20:47
Ринок державних замовлень
Ринок державних замовлень - це окрема, досить специфічна частина сукупного ринку готової будівельної продукції та послуг, що надаються підприємцями. На відміну від споживацького ринку на цьому ринку пред'явниками попиту на будівельну продукцію та послуги підприємця виступають різні організації уряду. Головною відмітною рисою попиту уряду є характер споживання будівельної продукції і послуг та мотиви попиту. Тут йдеться не про індивідуальний попит великої кількості чиновників державних установ на будівельну продукцію (квартири, житлові будинки, котеджі, дачі тощо), а про попит із боку та від імені державних установ. У цьому випадку будівельна продукція та послуги, що виробляються підприємцями, купуються урядом у процесі вирішення загально державних завдань. Наприклад, чиновник урядової установи, який замовляє в уряду житлові будинки для армії, робить це, виконуючи свої службові обов'язки, а не з метою особистого споживання. При цьому по суті споживацький характер замовлення не має значення, бо воно використовується для забезпечення армії житловими приміщеннями, створення умов її нормального функціонування і, зрештою, виконання нею головного завдання - захисту держави. Тим більше це правильно відносно замовлень уряду підрядним будівельним підприємствам у сфері спорудження підприємств оборонної галузі. Аналогічний характер мають замовлення уряду науковим установам і дослідним центрам у галузі фундаментальної та прикладної будівельної науки. І взагалі у будь-якому випадку результатами виконання урядом своїх загальнодержавних функцій - чи безпека країни, чи будівництво природоохоронних споруд – користується все населення. У процесі реалізації загальнодержавних програм уряд створює суспільні блага, що однаково споживаються всім суспільством і кожною людиною. Неподільний характер споживання суспільних благ є не тільки в системі національної безпеки або прогресу фундаментальної науки, а навіть при створенні системи безпеки руху на дорогах. Відноситься це і до так званих благ колективного користування, характер споживання яких індивідуальний, але які доступні всім безплатно або за символічну плату. Це, наприклад, дороги, парки, спортивні споруди тощо. Суспільні блага є наслідком діяльності уряду, знаходяться у власності держави (муніципалітету), використовуються всіма членами суспільства, але виробляються підприємцями за замовленням уряду. Уряд, виступаючи від імені суспільства, розподіляє замовлення на будівництво об'єктів, де виробляються суспільні блага, між будівельними підприємствами на контрактній основі. Для мільйонів домашніх господарств уряд є єдиним «виробником» суспільних благ, тобто по суті він є монополістом. Зокрема, для деяких будівельних підприємств і фірм уряд - основний замовник і споживач їх продукції, тобто є монополістом (єдиним споживачем). Обом типам господарських відносин об'єктивно властиві негативні риси. У першому випадку уряд-монополіст буде намагатися якнайдорожче «продати» суспільству суспільні блага. Оскільки фактично вони надаються безплатно, а необхідні кошти збираються через оподаткування, уряд завжди зацікавлений у підвищенні податків. У другому випадку уряд-монополіст намагатиметься розмістити свої замовлення якнайдешевше. Тому підприємства та фірми, по-перше, прагнуть урізноманітнити свою продукцію (будувати житлові будинки, котеджі, дачі, торговельні підприємства тощо), щоб мати й інші джерела доходу, по-друге, об'єднуються у різні асоціації, щоб через своїх представників захищати свої інтереси в організаціях уряду. Якщо вони досить багаточисленні та мають велику фінансову потужність, то у них це виходить успішно - монопольна поведінка асоціації виявляється сильнішою від монопольної поведінки уряду. У будь-якому випадку замовлення уряду зручні для підрядних будівельних підприємств і фірм не стільки за ціною, скільки за гарантованістю фінансування й тривалістю контрактів. Урядовий контроль над попитом у суспільному секторі здійснюється як непрямими методами, так і безпосередньо через будівництво, що ведеться підрядниками. Уряд, як правило, фінансує визначений обсяг капітальних витрат на різні цілі з державного бюджету. Він може здійснювати контроль над витратами комунальних організацій за допомогою лімітування обсягів позичок, що надаються цим організаціям державними організаціями, та грошовим ринком, а також обмеженням капітальних витрат у різних галузях. Наприклад, контроль над будівництвом доріг, підприємств комунальних послуг, шкіл і житлових будинків здійснюється наданням капітальних та інших субсидій на умовах отримання прибутку, що необхідно для таких організацій, як органи місцевої влади з метою фінансування виплати заборгованостей, а також для експлуатації зведених споруд. Уряд здійснює й інші методи контролю над будівництвом залежно від типу споруд. Наприклад, урядовий контроль впливає на будівельні норми та стандарти так, як і на обсяг будівельних робіт. Державні органи встановлюють умови та вимоги щодо будівництва, які повинні виконуватися проектувальником і підрядником. У багатьох країнах уряди сплачують або субсидують значну частину замовлень на будівництво, що видаються іншими органами. Наприклад, у Великобританії уряд субсидує муніципальне житлове будівництво (будівництво шкіл, лікарень та інших будинків), що здійснюється місцевою владою. Хоча уряд не обмежує місцеві органи у виборі проекту й укладанні підряду на будівництво, він встановлює правила відносно норм і лімітів витрат, яких необхідно дотримуватися для отримання субсидій. На додаток до контролю, що здійснюється урядом, та з метою впливу на рівень замовлень громадських організацій на будівництво спроможність цих організацій до розміщення замовлень на будівництво залежить також і від інших аспектів урядової політики. Так, наприклад, дії, які вживає уряд із метою обмеження доступних на ринку фінансових коштів або зміни їх ціни, стимулювання або обмеження зростання інфляції, контролю цін на товари чи послуги, що надаються цими організаціями, а також контролю можливості компаній і приватних осіб оплачувати вартість будівництва та місцеві податки - все це впливає на обсяг будівництва, яке можуть здійснити громадські організації.
Просмотров: 804 | Добавил: pedchenko | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]